Menurut Som dan Mohd Dahalan (1998), alat berfikir merupakan instrumen yang dapat membantu kita menggunakan minda dengan lebih sistematis dan berkesan. Dengan menggunakan alat berfikir ini, idea-idea yang disampaikan akan menjadi lebih tersusun, jelas dan mudah difahami. Yang tercakup dalam alat berfikir ini adalah:
(i) Soalan dan penyolaan
(ii) Pengurusan grafik
(iii) CoRT
(iv) Peta minda
TUJUAN SOALAN DAN PENYOALAN
Antara tujuan soalan dan penyoalan adalah seperti yang berikut:
(i) Memperkembangkan proses berfikir secara kreatif dan kritis di mana ia menggalakkan pembelajaran yang melibatkan kemahiran berfikir aras tinggi.
(ii) Mengumpul dan menganalisis maklumat secara berkesan.
(iii) Menggalakkan serta meningkatkan penggunaan metakognitif dalam kalangan pelajar di mana ia menekankan konsep “bagaimana” dan bukan “apa”.
(iv) Mengulang kaji perkara yang telah dipelajari dengan cepat.
(v) Merangsangkan pelajar untuk melibatkan diri secara aktif dan suasana yang ceria dalam pengajaran dan pembelajaran.
(vi) Menggalakkan pencetusan idea-idea baru dan penggunaan idea-idea yang sedia ada dengan baik.
(vii) Mewujudkan suasana untuk perkongsian idea antara guru dengan pelajar dan pelajar dengan pelajar.
(viii) Menguji dan menilai kebolehan, prestasi dan kemajuan pelajar dari semasa ke semasa oleh guru mahu pun pelajar itu sendiri.
(ix) Mendapatkan maklum balas tentang keberkesanan pengajaran guru secara semerta menerusi sesi pengajaran yang kebiasaannya dilakukan semasa pemerhatian oleh guru pembimbing atau penyelia.
(x) Mengenal pasti sama ada objektif pengajaran dan pembelajaran tercapai atau tidak pada suatu sesi pengajaran.
(xi) Menarik minat dan perhatian pelajar untuk terus kekal dan tekal dalam pembelajaran agar sesi pengajaran dan pembelajaran dapat berlangsung secara kondusif.
(xii) Mewujudkan suasana muhibah dan takrif antara guru dengan pelajar, guru akan seronok mengajar dan pelajar gembira belajar.
Tentag Peta Minda
peta minda mampu membantu murid untuk ingat sesuatu perkara dengan mudah dan cepat
0 ulasan:
Post a Comment